Peace Now Sends a Letter to Prime Minister Netanyahu on the "Referendum at 50" (Hebrew)

5 בספטמבר 2016

לכבוד
ראש ממשלת ישראל
בנימין נתניהו
משרד ראש הממשלה
הקריה
ירושלים

כבוד ראש הממשלה,

 

הנדון: יוזמה לעריכת משאל עם על עתיד השטחים

 

  1. בחודש יוני 2017 נציין חמישים שנה למלחמת ששת הימים. באותו מועד ימלאו חמישים שנה לשליטתנו בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים. שטחים אלו ממשיכים להוות שטח כבוש על פי המשפט הבינלאומי, וישראל נמנעה במשך יובל שנים מלקבל הכרעה לעתיד השטחים הללו.
  2. במהלך חמישה עשורים מאז 1967 נקבעו עובדות בשטח, הוקמו התנחלויות, יישובים ומאחזים, הושקעו סכומי עתק בתשתית הנדרשת לישובים הללו, כל זאת תוך הימנעות מהכרעה בדבר עתיד השטחים.
  3. להחלטה בעניין עתיד השטחים, יש כידוע השלכות משמעותיות ביותר על עתידה של מדינת ישראל, על הרכב האוכלוסיה בה, על ביטחונה הלאומי ועל קיומה של הדמוקרטיה הישראלית.
  4. החתומים מטה היו והינם בדעה כי למען עתידה של מדינת ישראל, שלומה ובטחונה, יש לחתור לחלוקת הארץ לשתי  מדינות לאום, ישראל ופלסטין. החלטה כזאת היא היחידה שיכולה לאפשר קיומה של ישראל בשלום ובביטחון כמדינה יהודית ודמוקרטית, מדינת הלאום של העם היהודי.
  5. אין זה סוד, שרבים בציבור הישראלי סוברים אחרת. רבים מעדיפים מסיבות שונות בהמשך השליטה הישראלית על ארץ ישראל כולה, ומעדיפים להימנע מהקמת מדינה פלסטינית לצידה.

 

  1. לאחר חמישים שנה הגיע הזמן שנכריע בשאלה זאת ונבהיר לעצמנו, ולעולם כולו, לאן פניה של מדינת ישראל, ואיזו דמות אנו מציעים שתהיה לה בעשורים הקרובים.
  2. כידוע, ברחבי העולם נערכים יותר ויותר משאלי עם, ומשאל עם הפך לכלי מאד משמעותי במדינות דמוקרטיות רבות, כשבאים להכריע בשאלות מהותיות לגורלם של עם ומדינה.
  3. אנחנו פונים אליך בדרישה שממשלת ישראל בראשותך תיזום את קיומו של משאל עם שיכריע בשאלה האם ישראל צריכה לחתור לכך שבין הים לירדן יתקיימו שתי מדינות בגבולות של הסכמה בין שני העמים, או שישראל צריכה לחתור לקיומה של מדינה אחת על השטח כולו.
  4. הכרעה במשאל עם בשאלה הקריטית ביותר לעתידה של מדינת ישראל, תהיה הצהרה כלפי העולם כולו לאן פניה של ישראל, ותהווה הנחייה לממשלות ישראל הנבחרות לפעול כדי לממש את ההחלטה, ועד למימוש ההחלטה לנקוט מדיניות בכל התחומים כולל קביעת הגבול ואזורי ההתיישבות, בהתאם להכרעה שתיפול. בהנחה שההכרעה תחייב מו"מ עם הפלסטינים, ניתן יהיה לעשות זאת על סמך הכרעה לאומית, ותוך הימנעות מקונפליקט אלים בתוך החברה הישראלית.
  5. נודה לך אם תואיל לזמן אותנו לפגישה שבה נשמח לפרט עוד על היוזמה, את הרקע לה, ואת הפרטים שאנו מציעים לגבי חקיקה שמן הראוי לבצע אותה, אם אכן תתקבל החלטה לקיים משאל עם.

 

 

 בכבוד רב, ובשם עמותת "מחליטים ב-50":

עמי איילון

עמרם מצנע

גיורא ענבר

הרב מיכאל מלכיאור

אורני פטרושקה

גלעד שר

ירום אריאב

צלי רשף

ג׳נט אביעד 

אבי בוסקילה

מיקי מור

אריק רייכמן

אופיר פינס

יולי תמיר

דניאל בן סימון

אליק רון

שאול אריאלי

נסים קלדרון

נועה רוטמן

ריקי בליך

אלון אולארצ'יק